Tallers

Tallers i activitats per al curs 2015/16, via La Caseta de la Devesa (Ajuntament de Girona)

Per al proper curs, oferim la possibilitat de dur a terme diferents activitats. En tots els casos cal adreçar una petició per correu electrònic a c4dudg (a) udg (punt) edu

La informació concreta de cada activitat es pot trobar al web de La Caseta de la Devesa:

El cost és de 4 EUR per participant, excepte en el cas de l’Itinerari, que és de 5 EUR/persona. Les activitats van adreçades tant a estudiants com a adults. En el cas dels tallers de màgia, poden dur-se a terme al centre docent o bé a les instal.lacions de la C4D al Parc Científic i Tecnològic de la UdG. L’Itinerari, lògicament té lloc al Barri Vell de la ciutat de Girona.

Tallers per al curs 2014/15 (obsolet!)

c4d-activ-1415

La C4D, igual que en cursos anteriors, té la voluntat de contribuir a la divulgació del coneixement científic, i per això ha fet tres propostes per als gironins que seran organitzades a partir del mes de febrer de 2015:

(1) La Màgia de la Química, un taller-espectacle d’una hora de durada, que combina experiments espectaculars amb il.lusionisme científic (4 EUR/participant). Forma part del projecte global de la C4D “La Màgia de la Ciència”, que contempla diferents entorns que vinculen màgia, ciència i educació. Pot fer-se al mateix centre escolar, o bé a les instal.lacions de la C4D al ParcUdG.

Fitxa ampliada: https://drive.google.com/file/d/0B_f5XaX16_qNWk56VDMzUS1xcFU/view?usp=sharing

Amb aquest taller es pretén que la primera interacció dels joves estudiants amb la química sigui d’allò més màgica i sorprenent. Molts dels processos que tenen lloc a la nostra vida quotidiana es poden explicar mitjançant aquesta ciència, tot i que aparentment poden semblar art de màgia.

Aquesta activitat està basada en un taller, que s’adapta al nivell de l’alumnat, sobre la propietat dels indicadors d’acidesa de canviar de color en presència d’àcids o bases. Aquests experiments espectaculars, aparentment màgics, duts a terme amb material i reactius casolans, seran l’eix perfecte per a la descoberta de la química i l’aprenentatge dels primers i més bàsics conceptes, com són les fases de la matèria, els àcids i les bases, el concepte de pH, les reaccions de neutralització o l’efecte de la pluja àcida a la nostra vida quotidiana.

Els experiments espectaculars van acompanyats de jocs d’il.lusionisme que fan servir la taula periòdica dels elements o elements de la química com a fil conductor. Aquí la màgia i l’il.lusionisme es fan servir no tan sols per entretenir, sinó també per ensenyar conceptes a vegades difícils d’aprendre per altres vies. Els participants no són espectadors passius, sinó que participen activament al taller, i fins i tot s’emporten algun secret màgic.

Aquesta activitat és supervisada per professors de la UdG i impartida per estudiants divulgadors dels estudis de ciències.

(2) Dibuixa un científic o una científica, activitat relacionada amb la Nit Europea de la Recerca 2015 (http://lanitdelarecerca.cat, de franc)

(3) Matí de Ciència, al Parc Científic i Tecnològic de la UdG, de 3 hores de durada i que combina varis tallers i experiments de diferents àmbits de la ciència (8 EUR/participant).

Fitxa ampliada: https://drive.google.com/file/d/0B_f5XaX16_qNYTZBdzBySktVVWs/view?usp=sharing

Aquesta activitat, d’una durada de 3 hores, comprèn una sèrie de tallers que pretenen que els joves estudiants descobreixin la ciència que els envolta. Molts dels processos que tenen lloc a la nostra vida quotidiana es poden explicar mitjançant raonaments científics. Des de la física responsable de que els vaixells no s’enfonsin a la química dels perfums, tot plegat és ciència.

En cas d’haver-hi més d’un grup, es planifica una rotació adient entre els diferents tallers.

L’activitat és coordinada i supervisada per professors de la UdG, i impartida per estudiants divulgadors dels estudis de ciències. Per tal d’oferir una experiència atractiva als participants, es dóna també una introducció al Parc Científic i Tecnològic de la UdG, i una visió conjunta dels tallers en què participaran.

El Matí de Ciència consta doncs de 3 tallers diferents i consecutius, lligats entre ells i relacionats amb la ciència més quotidiana. Entre d’altres que es poden consultar al web http://c4d.udg.edu, es pot escollir entre

• –        Matemàgia de la Ciència
  • –        La Màgia de la Taula Periòdica
  • –        El Laboratori de les Olors
  • –        Àcids, bases i la nostra cuina
  • –        Per què suren els Vaixells?

També, si és d’interès, aquests tallers es poden escollir individualment.

La primera i tercera activitat estan adreçades a tots els nivells de primària, ESO, Batxillerat i Cicles Formatius. Naturalment el contingut s’adapta a cada edat. La segona activitat està adreçada només a primària i ESO.

La iniciativa i coordinació d’aquestes activitats és dels professors de la UdG membres de la C4D. Els tallers seran impartits per estudiants de la UdG de l’àmbit de les ciències dins d’un procés de formació com a divulgadors del coneixement.

Per a més informació, contacteu-nos per e-mail o telefoneu-nos.

La C4D col.labora també en d’altres recursos educatius per al curs 2014/15, com la Fira Ciència entre Tots organitzada pel Centre de Recursos Pedagògics del Gironès. Podeu trobar-ne també informació al Web de la Caseta de la Devesa de l’Ajuntament de Girona:  http://www.casetadeladevesa.org/solicituds/activitats_detalls.php?id_activitat=1045