Taller-espectacle La Màgia de la Taula Periòdica

magie-tp-foto-forum

Aquest taller-espectacle és una combinació de jocs de màgia i d’experiments sorprenents, d’una durada mínima de mitja hora (quan complementa d’altres activitats) i màxima d’una hora (o més si cal). Desenvolupat a primers de 2014, va guanyar la Menció d’Honor del jurat del certamen Ciencia en Acción que va tenir lloc a Barcelona, l’octubre de 2014. Pel juny de 2015 serà representat a Science on Stage, un event semblant on hi concursaran representacions d’escena de tot Europa.

Actualment aquest espectacle forma part del projecte “De la Màgia de la Ciència a la Ciència de la Màgia”, finançat per la FECyT i el Consell Social de la UdG.

El taller-espectacle és coordinat per Fernando Blasco (Madrid) i Miquel Duran (Girona), amb la col.laboració activa de Pep Anton Vieta, Pep Duran, Laia Guillaumes i d’altres professors de la UdG i estudiants.

En aquesta activitat els diferents jocs estan tots relacionats amb la Taula Periòdica dels elements. Els jocs poden ser basats en matemàtiques o en processos químico-físics, però també hi ha experiments espectaculars. Es pot variar el percentatge de cadascun en funció dels interessos dels sol.licitants, i també de l’entorn físic on s’hi faci l’activitat. Varis dels jocs són participatius, i algun ho és de forma massiva (tot el públic fa unjoc de forma individual).

Fonamentalment, tal com s’especifica en la recent comunicació a la trobada d’Atlanta (http://www.slideshare.net/quelgir/magic-and-the-periodic-table-of-the-elements), la Taula Periòdica dels Elements Químics permet adaptar molts de jocs clàssics de matemàgia i de mentalisme. Però permet també dur a terme jocs nous, degut a les característiques especials de la Taula: equivalència números naturals-símbols químics, símbols amb una i dues lletres, columnes, files, grups, números atòmics i isòtops, etc.

La Màgia de la Taula Periòdica dels Elements no és pas només una adaptació de jocs clàssics fent servir cartes, sinó que s’utilitzen estris i tècniques de l’il.lusionisme variats. Per exemple, es migparteixen pomes (esferes) d’una forma diferent a l’habitual, que resulten en formes quirals (activitats òptica) que permeten ensenyar esteroquímica. O també s’arriba a tesselacions de Penrose relacionades amb els quasicristalls (2014: Any de la Cristal.lografia). Els constituiens dels àtoms: electrons, protons i neutrons, juntament amb els fotons, són també protagonistes de jocs, tot entroncant amb coneixements de física.

Naturalment la màgia de la taula periòdica es relaciona, i de fet ho fem en diferents tallers, amb activitats espectaculars reals. Per exemple, es combina amb la tinta invisible, i amb tota mena d’efectes curiosos químics. De fet, màgia i química combinen molt bé, ja que la química és una disciplina que té un cert caràcter màgic per a la gent, igual que l’electromagnetisme.

Representacions de l’espectacle

• Campus Guttenberg, Barcelona, Setembre 2014 (versió preliminar)
  • Ciencia en Acción, Barcelona, Octubre 2014 (menció d’honor del jurat)
  • II Jornadas de Divulgación Innovadora, Saragossa, Octubre 2014