Jun 012017

La química ens envolta, forma part de nosaltres. Podríem dir que: “Tot és química?”  segurament.

De la mateixa manera que hem escoltat moltes vegades “Tot és relatiu”. Tots dos són conceptes,com les matemàtiques mateix, que ens envolten i que formen part del nostre dia a dia. I pel que fa a la química realment tot és química. Des de la universitat sempre hem estat orgullosos d’impartir Química, i, a més, ens agrada que tenir una bona relació vagi associat per sempre a “tenir química”. Escolteu: a la universitat, a més de tenir química, i molta, ens passegem amb bosses a on queda clar que “Som de @QuimicaUdG”. I aquí ja us pot passar pel cap un experiment espectacular, unes bates, unes ulleres, fins i tot un modern laboratori. Però… i els químics quàntics? Què en sabeu dels químics quàntics? Ara podem fer un pas més enllà del concepte que ‘tot és química’ que dèiem al principi, per la que “tot es pot explicar amb Química Quàntica”! Volem que el que us envolta ho observeu amb ulls de química quàntica; quan mireu els colors, quan oloreu una flor, quan beveu un suc, quan toqueu la pantalla d’un mòbil, quan instal·leu una placa solar, quan parleu dels nous televisors QLED… Si hi participeu us emportareu una carta quàntica, que potser us ajudarà a entendre allò que l’Einstein no volia acceptar.

Penseu que la realitat és un concepte subtil perquè segurament existeix en la mesura que la mires i en fer-ho qui sap si es crea. Però en tot cas, la química quàntica només és una petita part d’un tot; d’allò que en diem ciència, o el que és el mateix: un estímul a reflexionar, parlar, raonar i, en el fons, tenir més cultura científica!