Feb 222017

La setmana vinent tindrà lloc a Barcelona, coincidint amb el Mobile World Congress, el Youth Mobile Festival, un festival de Ciència i Tecnologia per a Joves. Al llarg dels quatre dies, de 9 a 5, hi ahurà un munt d’activitats per a escolars i per a visitants acreditats (no és obert al públic pagant entrada).

La Càtedra hi serà present amb un stand anomenat “3STEAM”. A part de dur-hi a terme tres activitats, de l’stand en partirà un itinerari màgic-tecnològic que recorrerà el pavelló de la Fira de Barcelona on hi haurà el YoMoBCN, prop de la Plaça d’Espanya.

A més, es col.laborarà amb la Fundació Catalana per a la Recerca i Innovació en tres espectacles de matemàgia, i també, dilluns, amb Ciencia en Acción. Us hi esperem!

3STEAM: Comunicant Recerca

Què fa un investigador en química computacional i catàlisi? Què és la Nit Europea de la Recerca? Quina relació hi ha entre química quàntica i màgia? Com es pot aprofitar el fet que s’ha completat set perídoes de la Taula Periòdica dels Elements? Les respostes a aquestes preguntes, amb l’ajut inestimable dels dispositus mòbils, seran els resultats de visitar i participar activament a l’stand 3STEAM. I fins i tot, d’involucrar-se en un petit concurs. Perquè la cultura científica és cosa de tothom, de totes les edats i perquè valorar la ciència és tenir una societat millor. I si es fa amb humor i màgicament, millor.

L’objectiu principal de l’stand es promoure la cultura científica i contribuir a l’increment de vocacions STEM entre tots els segments de la població amb una perspectiva d’igualtat de gènere. Combina una part on els investigadors professionals mostren la seva activitat (des de la reparació de l’ADN fins a l’aromaticitat molecular), amb una altra on la màgia contribueix a la “A” de STEAM. I finalment, l’experiència S.Te.Am pretèn incidir en els aspectes socialitzants de la ciència, tot fent servir la taula periòdica dels elements i els dispositius mòbils. En definitiva, es coneixerà una zona de la frontera de la ciència d’una forma amable i divertida. I a més, els vistants coneixeran pesonalment investigadors punters.

Busca la màgia de la tecnologia

Els participants recorreran en una visita guiada diferents llocs i stands de YoMoBCN. A cada lloc s’hi farà un petit joc de màgia relacionat amb l’activitat de l’stand, a càrrec dels científics-mags Fernando Blasco i Miquel Duran, ajudats per joves divulgadors-mags. Els participants, en grups de 25-30 màxim, no tan sols s’hi divertiran, sinó que aprendar conceptes nous i podran conscienciar-se amb els diferents missatges tecnològics. Aquesta activitat incorpora també la divisió del grup en equips i l’assignació de puntuació a diferents proves, amb premis per als participants. Aquesta visita guiada és una adaptació de l’Itinerari Màgic-Científic que ja s’ha desenvolupat vàries vegades a Girona, i que s’està implantant en d’altres poblacions i a YoMoBCN, per primer cop, en una pròpia Fira.

Se trata de un taller especial, puesto que en lugar de ser un taller fijo en el espacio, los participantes recorrerán distintos stands de YoMoBCN, elegidos previamente por los coordinadores del taller, que tengan una singularidad relevante de cara a la ciencia, la tecnología y los dispositivos móviles. En cada uno de ellos los coordinadores-magos (Fernando Blasco, Miquel Duran y estudiantes-magos) realizarán un juego de magia adecuado a la temática del stand. Los participantes conocerán el aspecto más singular de cada uno de los stands seleccionados (el itinerario partirá y llegará, de forma circular, al stand de la C4DUdG, que forma parte de otra propuesta a YoMoBCN). Pero además se les introducirá, en función de su edad, conceptos clave relacionados con cada stand, vinculados al curriculum. A lo largo del itinerario, los participantes llevarán un identificador que permita distinguirlos visualmente de forma rápida, y que den visibilidad a la iniciativa.

Màgia matemàtica

Els participants en aquest espectacle gaudiran de jocs de mans, sorpreses i efectes espectaculars i que semblen impossibles, basats en propietats matemàtiques. En algun cas, el secret del joc es revelarà, per tal de mostrar la importància del principi matemàtic. Els conductors, el matemàgic Fernando Blasco i el químic Miquel Duran, ajudats per joves divulgadors, convidaran a diversos espectadors a pujar a l’escenari i a participar activament de l’espectacle. Alguns dels jocs es faran amb dispositius mòbils i, com a efecte final, la matemàgia la faran els propis espectadors, que veuran com a les seves pròpies mans el que sembla impossible es fa possible. En definitiva, els participants no tan sols gaudiran d’un espectacle divertit i amb efectes impossibles, sinó que s’emportaran a casa algun record  tangible… i també potser algun secret.