Ciència oberta, per la Setmana de la Ciència 2014

Image

Del 14 al 23 de novembre tindrà lloc l’edició 2014 de la Setmana de la Ciència. Per a la Càtedra de Cultura Científica i Comunicació Digital de la UdG, es tracta de la Festa Major de la Ciència i per tant com cada any hi participa amb iniciatives engrescadores i que suposen innovacions de cara al futur.

Resum de les activitats:

14/11 9:30-13:30: Taller de matemàgia i tallers de la UPVD a la Diada de Sant Albert

20/11 17:00-19:00 Viquimarató de ciència

20/11 19.30 Presentació de les activitats de la Càtedra per al curs 2014/15 i inici del projecte de ciència ciutadana Xinxetes de Ciència

20/11 20.30, Girona, Bar Crystal, Toc de Ciència

22/11, 17:00 Col.laboració amb el Dia de la Ciència de Fornells de la Selva

En primer lloc, la C4D participarà a la Diada de Sant Albert, organitzada per la Facultat de Ciències de la UdG. A part que els membres de la Càtedra hi col.laboren de forma individual, en el marc del projecte de Màgia i Ciència hi haurà un taller al llarg de tot el matí al hall de la Facultat: La Matemàgia de la Taula Periòdica. Jocs, informació i il.lusió es barrejaran perquè els participànts a la Diada de Sant Albert coneguin una mica més la Taula Periòdica dels Elements.

Per Sant Albert col.laborarem també amb els investigadors de la Universitat de Perpinyà-Via Domitia, que vindran a oferir-nos dos tallers: un d’energia solar i un de restauració del paisatge submarí. Ja fa varis anys que la UPVD participa a la Setmana de la Ciència a Girona, tal com fem nostalres a la Setmana de la Ciència que es fa a tot França a primers d’octubre.

En segon lloc, la C4D centra les seves activitats de la Setmana de la Ciència a la UdG al dijous 20 de Novembre, sota el paraigües anomenat “Ciència Oberta“, ja que comprèn una activitat de la Viquipèdia, una altra de ciència ciutadana i una tercera de ciència i bar, amanit amb la presentació del programa d’activitats anual de la Càtedra.

Agenda de dijous 20 de novembre, “Ciència Oberta“:

wikipedia17:00-19:00, Viquimarató de Ciència, Facultat de Ciències, Sala de Reunions del Cos 1

En el marc del Viquiprojecte “Setmana de la Ciència 2014”, impulsat per Amical Wikimedia, es farà una trobada de persones interessades en conèixer com editar la Wikipedia, i també de persones que sabent-ne vulguin contribuir a millorar les versions catalana o anglesa (o en una altra llengua), en aquells articles relacionats amb la ciència. Precisament aquest serà l’acte central d’aquest Viquiprojecte.

Donat que aquest Viquiprojecte compta amb l’especial col.laboració del Viquimedista resident a la Royal Society of Chemistry a Londres, s’han proposat millores en determinats articles relacionats amb la química. Per això, es consideraran especialment aquests articles, per traducció dels originals anglesos, o bé per millora de les diferents versions existents.

Image

19:30-20:00 Presentació de les activitats de la C4D per al curs 2014/15, Facultat de Ciències, Sala de Reunions del Cos 1.

La C4D segueix impulsant noves iniciatives en el camp de la millora de la cultura científica i de la comunicació digital. La directora de la Càtedra, Dra. Sílvia Simon, presentarà doncs els nous projectes i activitats de la Càtedra per a aquest curs, en particular el projecte de Ciència Ciutadana, que donarà inici aquesta mateixa Setmana de la Ciència, “Xinxetes de Ciència”.

Arrancada del projecte Xinxetes de Ciència (per la Xarxa), http://c4d.udg.edu

LogoXCEl projecte “Xinxetes de Ciència” implica la col.laboració i participació ciutadana. Es tracta de geolocalitzar els carrers, places i llocs del territori geogràfic de la Universitat de Girona dedicats a científics i sobretot a les científiques (en una segona fase s’estendria fora d’aquest territori). Els ciutadans -els nens, la gent gran, gent d’àmbits no científics- detectaran els possibles indrets, faran la recollida de dades i les trametran amb una aplicació de mòbil o d’ordinador. Naturalment tot podrà ser consultat per Internet. A partir dels punts d’interès científic trobats, s’elaboraran unes rutes temàtiques.

També es podrà donar informació sobre llocs específicament relacionats amb activitats de les ciències no naturalistes: detalls matemàtics, físics o químics, o elements d’especial rellevància de qualsevol camp del coneixement que no estiguin coberts per altres vies.

Toc de ciència20:30-22:30 Toc de Ciència: Màgia i Ciència, Bar Crystal, Carrer Caldes de Montbui 50, Girona

Aquesta és una trobada informal de tothom que estigui interessat en gaudir d’una estona de jocs de mans i d’humor en el punt d’interesecció entre la màgia i la ciència. La trobada es farà al Bar Crystal de Girona, en un ambient distès. A part de jocs de mans i diverses il.lusions, es proposarà un enigma als assistents i es repartirà algun regal als qui el resolguin. I naturalment, s’hi revelarà algun secret.

Dia de la Ciència a Fornells de la Selva, dissabte 22

La C4D col.labora també en l’organització del Dia de la Ciència de Fornells de la Selva, que tindrà lloc a partir de les 5 de la tarda, a La Sitja. Hi haurà tallers i exposcions diverses, i a les 6 de la tarda en Dani Jiménez farà el seu espectacle “La Ciència del Dani”.

De cara a planificar els esdeviments puntuals de dijous 20 de novembre (viquimarató i toc de ciència), és convenient que qui hi estigui interessat s’hi apunti amb aquest petit formulari: http://goo.gl/forms/WD9n1iSpR7

Adreça de la web c4d sc14: http://c4d.udg.edu/sc14

Per a qualsevol consulta: c4dudg@gmail.com